Pemanfaatan Digital Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Pemasaran Pandai Besi Rumbio Dengan Menggunakan Digital Marketing

  • Agus Sutikno
  • Tito Handoko
  • Angga Pramana
  • Yelmira Zalfiatri
  • Yelly Zamaya
  • Harsanto Mursyid
Keywords: Blacksmith, Go Digital, Rumbio Jaya Steel

Abstract

Teratak Village is one of the villages that has a blacksmith center that focuses on the production of plantation harvesting equipment. The potential of the blacksmith business in Teratak village, Rumbio Jaya District is very interesting to be in Kembangan through devotion in utilizing digital technology. The use of websites, social media in this digital era websites are very important by business people to help the buying and selling process widely, easily, and as a means of promoting the potential of the village. The process of developing a blacksmith micro-business in the Teratak village of Rumbio Jaya District, Kampar Regency, experienced an incomprehension using technology and very limited capital. After conducting education and assistance in community service activities through the Abdimas integration KKN program, the community has the knowledge and ability to empower websites and social media to do Go digital marketing. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cendana, M. 2019. Pemanfaatan Sosial Media Sebagai Strategi Promosi Bagi Keberlangsungan Bisnis Umkm. Journal Community Development and Society. 1(1): 1–10.

Febriyantoro, M. T., dan D. Arisandi. 2018. Pemanfaatan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah Pada Era Masyarakat Ekonomi Asean. JMD: Jurnal Riset Manajemen & Bisnis Dewantara. 1(2): 61–76.

Hernawati, K. 2019. Optimalisasi Seo (Search Engine Optimizer) Sebagai Upaya Meningkatkan Unsur Visibility Dalam Webometric. Optimalisasi Seo (Search Engine Optimizer) Sebagai Upaya Meningkatkan Unsur Visibility Dalam Webometric. 1198–1209.

Kerdpitak, C. 2022. The effects of innovative management, digital marketing, service quality and supply chain management on performance in cultural tourism business. Uncertain Supply Chain Management. 10(3): 771–778.

Khalisha, G., N. Rachmadini, dan F. Kristoforus. 2019. Pengaruh Iklan Online Naratif Move On Trip Terhadap Sikap Penonton Media Sosial Youtube,. Jurnal Ilmu Komunikasi Dan Humaniora. 1(2): 90–96.

Martin, J., dan A. R. Tanaamah. 2018. Perancangan Dan Implementasi Sistem Informasi Penjualan Berbasis Desktop Website Menggunakan Framework Bootstrap Dengan Metode Rapid Application Development, Studi Kasus Toko Peralatan Bayi ‘Eeng Baby Shop.’ Jurnal Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer. 5(1): 57.

Muharam, M., dan A. G. Persada. 2020. Implementasi Penggunaan Website Sebagai Media Informasi dan Media Pemasaran Hasil Pertanian dan Peternakan Desa Sumberejo. Automata. 1(2): 22–29.

Mulitawati, I. M., dan M. Retnasary. 2020. Strategi Komunikasi Pemasaran dalam Membangun Brand Image Melalui Sosial Media Instagram (Studi kasus deskriptif komunikasi pemasaran prodak polycrol forte melalui akun instagram @ahlinyaobatmaag). Komunikologi: Jurnal Pengembangan Ilmu Komunikasi dan Sosial. 4(1): 23.

Naimah, R. J., M. W. Wardhana, R. Haryanto, dan A. Pebrianto. 2020. Penerapan Digital marketing Sebagai Strategi Pemasaran UMKM. Jurnal IMPACT: Implementation and Action. 2(2): 39.

Pratomo, A., E. Najwaini, A. Irawan, dan M. Risa. 2019. Optimasi E-Commerce Dengan Penerapan Teknik Seo (Search Engine Optimization) Untuk Meningkatkan Penjualan Pada Ukm Nida Sasirangan. Jurnal IMPACT: Implementation and Action. 1(1): 35.

Putri, L. T. 2016. Analisis peranan usaha rumahan (bisnis online) dalam peningkatan pendapatan masyarakat Kota Bangkinang Kabupaten Kampar Provinsi Riau. Journal of Business Studies. 2(1): 1–14. Diambil dari http://journal.uta45jakarta.ac.id/index.php/jbsuta/article/view/379
Published
2022-12-26
Section
Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat
Abstract viewed = 119 times
PDF downloaded = 145 times