FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MINAT NASABAH DALAM MENGGUNAKAN MOBILE BANKING PADA BANK SYARIAH INDONESIA KCP TELUK KUANTAN
Abstract
ABSTRACK
Mobile banking facilities can facilitate and provide financial and non-financial transaction services for customers, by using mobile banking customer work will be completed more easily and quickly. Mobile banking facilities provide fast, safe, comfortable, cheap services and are available at any time and can be accessed from anywhere. Indonesian Sharia Bank Customers Kcp. Teluk Kuantan has 48,000 customers, 8,500 customers who use mobile banking. The number of customer usage at Bank Syariah Indonesia KCP Teluk Kuantan is not comparable to the number of customers who use mobile banking. The number of customers is large while the number of customers who use mobile banking is small.
This research is field research with a quantitative descriptive approach method. The data collection techniques are questionnaires, interviews, observation and documentation. The population is 8,500 and the sample is 44 respondents. The operational concept is user interest, user convenience, usefulness, security, trust and factors that influence customer interest (internal factors and external factors) which are used as points in the questionnaire questions/research questionnaire. The data analysis method uses the multiple linear regression analysis method using SPSS version.21. and using a partial significance test (T test), simultaneous test (F test) and coefficient of determination (R2).
The research results show that the mobile banking service model of Bank Syariah Kcp. Teluk Kuantan has several features, namely fund transfers, account information, payments, purchases, Islamic services, berbago-ziswaf, e-mas, favorites, cash withdrawals, opening accounts, top-ups, e-commerce, scheduled transactions, financing. The results of testing factors that influence customer interest in using mobile banking show that the most influential influence on customer interest is ease of use with a percentage of 14.1%, user interest influences customer interest in using mobile banking with a percentage of 4.2%, usefulness influences on customer interest in using mobile banking with a percentage of 6%, trust has no effect on using sharia bank mobile banking with a percentage of 5.3%, and most recently, security has no effect on customer interest in using mobile banking with a percentage of 1.6%
Keywords: Interest, mobile banking, sharia banking
ABSTRAKFasilitas mobile banking dapat memudahkan dan memberikan pelayanan transaksi keuangan maupun non keuangan bagi nasabah, dengan menggunakan mobile banking pekerjaan nasabah akan lebih mudah dan cepat terselesaikan. Fasilitas mobile banking memberikan layanan cepat, aman, nyaman, murah dan tersedia setiap saat serta dapat diakses dari mana saja. Nasabah Bank Syariah Indonesia Kcp. Teluk Kuantan berjumlah 48.000 Nasabah, Nasabah yang menggunakan mobile banking berjumlah 8.500 nasabah. Jumlah penggunaan nasabah di Bank Syariah Indonesia KCP Teluk Kuantan tidak sebanding dengan jumlah nasabah yang menggunakan mobile banking. Jumlah nasabah yang besar sedangkan jumlah nasabah yang menggunakan mobile banking yang sedikit.
Penelitian ini merupakan penelitian lapangan dengan metode pendekatan deskriptif kuantitatif. Teknik pengumpulan datanya yaitu kuesioner/angket, wawancara, observasi dan dokumentasi. Jumlah populasinya yaitu 8.500 dan sampel berjumlah 44 responden. Konsep operasionalnya yaitu minat pengguna, kemudahan pengguna, kemanfaatan, keamanan, kepercayaan dan faktor yang mempengaruhi minat nasabah (faktor internal dan faktor eksternal) yang dijadikan sebagai point pada pertanyaan kuesioner/angket penelitian. Untuk metode analisa data menggunakan metode analisis regresi linear berganda dengan menggunakan bantuan spss versi.21. dan menggunakan uji signifikansi secara parsial ( uji T ), uji simultan ( uji F ) dan koefisien determinasi ( R2 ).
Hasil penelitian menunjukkan bahwa model layanan mobile banking Bank Syariah Kcp. Teluk Kuantan terdapat beberapa fitur yaitu transfer dana, informasi rekening, pembayaran, , pembelian, layanan islami, berbago-ziswaf, e-mas, favorit, tarik tunai, buka rekening, top-up, e-commerce, transaksi terjadwal, pembiayaan. Hasil pengujian faktor-faktor yang mempengaruhi minat nasabah menggunakan mobile banking menunjukkan bahwa yang paling berpengaruh pada pada minat nasabah adalah kemudahan pengguna dengan persentase 14,1%, minat pengguna berpengaruh pada minat nasabah dalam penggunaan mobile banking dengan persentase 4,2%, Kemanfaatan berpengaruh pada minat nasabah dalam penggunaan mobile banking dengan persentase 6%, kepercayaan tidak berpengaruh dalam penggunaan mobile banking bank syariah dengan persentase 5,3%, dan yang paling terakhir yaitu keamanan tidak berpengaruh ada minat nasabah dalam penggunaan mobile banking dengan persentase 1,6%
Kata Kunci : Minat, mobile banking, bank syariah